10 C
Nederland

Recensie: Zomergasten, doortrekkers en overwinteraars van Arjan Dwarshuis

Meer..

Gerard
Gerard
Gerard is hoofdredacteur van Naarbuiten.nl en een gepassioneerd amateurfotograaf die regelmatig de natuur intrekt om de mooiste beelden vast te leggen. Hij weet als geen ander hoe belangrijk het is om in de natuur te zijn en te genieten van al het moois om ons heen.

Als vogelaar of liefhebber van de Nederlandse natuur is “Zomergasten, doortrekkers en overwinteraars” van Arjan Dwarshuis een must-read. Dwarshuis is al jaren bekend als een enthousiaste en toegewijde vogelkenner, die zich inzet om vogels en het kijken naar vogels populair te maken. In 2016 brak hij het wereldrecord vogels kijken door in 40 landen maar liefst 6.852 vogelsoorten te zien, wat resulteerde in het leuke boek “Een bevlogen jaar” (en zelfs een film) in 2019. In “Zomergasten, doortrekkers en overwinteraars” neemt hij de lezer mee op een reis door de seizoenen in Nederland, met de nadruk op vogels. Het boek is opgebouwd uit vier hoofdstukken, waarbij Dwarshuis persoonlijke verhalen deelt van zijn bezoeken aan verschillende natuurgebieden. Zo komen bekende gebieden als de Oostvaardersplassen, Lauwersmeer en de Wieden-Weerribben aan bod, maar ook minder bekende pareltjes zoals Diependal, Westhoek en Hoog Buurlo. Dwarshuis weet de gebieden en de vogels op een leuke en authentieke manier weer te geven, wat voor veel vogelaars herkenbaar zal zijn, maar ook voor niet-vogelaars een mooi inkijkje biedt in de wereld van vogels.

Maar het boek bevat niet alleen persoonlijke verhalen en observaties van Dwarshuis. De informatiedichtheid van het boek is indrukwekkend, met allerlei wetenswaardigheden over ecologie, biologie en gedrag van vogels (maar ook van andere dieren) die met verve worden gebracht. Zo lezen we bijvoorbeeld dat de komst van de exotische quaggamossel voor de krooneend als geroepen kwam, of dat er in Nederland meer dan 50 vogelsoorten zijn die hun winterslaapplaatsen in Afrika hebben. Dwarshuis weet deze informatie op een leesbare en toegankelijke manier te presenteren, zodat het boek niet alleen leuk is voor vogelaars, maar ook voor iedereen die geïnteresseerd is in de Nederlandse natuur.

Het boek is echter niet alleen leuk om te lezen, het bevat ook een belangrijke boodschap. Dwarshuis maakt duidelijk dat Nederland nog steeds een vogelparadijs is, maar dat we alles op alles moeten zetten om onze natuur te behouden. Hij benadrukt het belang van natuurbehoud en duurzaamheid, en geeft tips hoe iedereen zijn steentje kan bijdragen. Zo kun je bijvoorbeeld een vogelhuisje ophangen in je tuin, of bewust kiezen voor milieuvriendelijke producten. Het boek is dus niet alleen leuk om te lezen, maar kan ook dienen als een inspiratiebron om actief bij te dragen aan het behoud van onze natuur.

Samenvattend is “Zomergasten, doortrekkers en overwinteraars” van Arjan Dwarshuis een leuke en informatieve publicatie die zowel vogelaars als liefhebbers van de Nederlandse natuur zal aanspreken. Het bevat persoonlijke verhalen en observaties van Dwarshuis, wetenswaardigheden over ecologie, biologie en gedrag van vogels en andere dieren, en een belangrijke boodschap over natuurbehoud en duurzaamheid. Het is dus zeker de moeite waard om dit boek te lezen.

Boekrecensie: Arjan Dwarshuis Zomergasten, doortrekkers en overwinteraars

7.4 out of 10
Uiterlijk